Vad är en Samfällighet?

Här kan du läsa mer om ”Lagen om förvaltning av samfälligheter”

I de flesta bostadsområden ansvarar kommunen för kör- och gångvägar, parkeringsplatser, vatten och dagvatten mm.
I andra områden ansvarar en samfällighetsförening för sådana gemensamma nyttigheter.


Samfällighetsföreningen Spoven består av tre gemensamhetsanläggningar:

Gemensamhetsanläggning nr 1

Deltagande fastigheter:
Samtliga

Omfattning:
Kallvattenledningar med mätarbrunnar och brandposter
Spillvattenledningar med nedstignings- och inspektionsbrunnar
Dagvattenledningar för regnvatten, nedstignings- och dräneringsbrunnar
Elledningar med abonnent- och kabelskåp
Kopplingsplintar och tomrör för telefon
Körvägar
Gemensamma förvaltningskostnader

 

Gemensamhetsanläggning nr 2

Deltagande fastigheter:
Samtliga förutom Småspoven 51 (Träffen)

Omfattning:
Gångvägar, parkeringsplatser och grönområden
Anläggning för belysning av gemensamma gångvägar
Soprum
Gemensamhetslokal

 

Gemensamhetsanläggning nr 3

Deltagande fastigheter:
Småspoven 18 – 39, 47 – 50.
Storspoven 14 – 30, 38 – 45, 68 – 112, 129 – 138.

Omfattning:
Garage


En samfällighetsförening bildas genom beslut av Lantmäterimyndigheten. För att ändra i samfällighetsföreningens ansvarsområde krävs också ändringsbeslut av samma myndighet. Delägare/medlem i en samfällighetsförening är ägaren till fastighet inom samfälligheten. Delägarskap/medlemskap är obligatoriskt och följs bland annat av skyldighet att betala den årsavgift som Föreningsstämman beslutar.
Anser du att föreningsstämman har beslutat om uttaxering av avgift, som strider mot lagen om förvaltning av samfälligheter, så har du rätt att överklaga beslutet senast fyra veckor efter föreningsstämman.

Betalar inte medlem den avgift som har beslutats av föreningsstämman, trots påminnelse om betalning, så lämnas ärendet efter 45 dagar till Kronofogdemyndigheten för utmätning i medlemmens fastighet. Betalar medlemmen trots detta inte avgiften, säljs fastigheten på exekutiv auktion.